سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه کنیم تا سالم بمانیم؟

ارسال شده توسط محمدمهدی محمودی در 89/5/10 12:9 صبح

                                                            به‌نام خدا

شاید دیده و یا شنیده اید که افرادى با داشتن سرمایه ى بسیار و بهره مندى از همه‌گونه امکانات رفاهى و استفاده از انواع غذاهاى رنگارنگ ، از نعمتى بزرگ یعنى سلامتى محرومند و به همین دلیل از زندگى خود لذتى نمى برند! و بالعکس افرادى با خوردن غذایى معمولى و ساده در کمال صحت و سلامت عمرى طولانى مى کنند و از زندگى خود لذت مى برند. به راستى رمز و راز سلامتى در چیست ؟
عده اى چنین تصور مى کنند که سلامتى فقط با خوردن غذاهاى گوناگون که سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنى و... باشد بدست مى آید. حاصل آنکه چنین نیست و آنچه مهم است چگونه خوردن است نه چه چیز خوردن !
درست خوردن تاءثیر به سزائى در سلامتى شما دارد و شما را از دچار شدن به بیماریهاى مختلف و امراض گوناگون مصون نگاه مى دارد.
آنچه  مى خوانید نکته هاى مهمى است که همه ما براى سالم ماندن و خوب زندگى کردن به دانستن آن نیازمندیم .
این نکته ها که برگرفته از کلمات گهربار ائمه معصومین (علیهم السلام ) مى باشد در برگیرنده سه محور مهم در آداب غذا خوردن است :
1 - آدابى که پیش از غذا خوردن باید رعایت نمود.
2 - آدابى که به هنگام غذا خوردن باید رعایت نمود.
3 - آدابى که پس از غذا خوردن باید رعایت نمود.
لطفا با دقت این نکته ها را بخوانید و به آن عمل کنید، تا همیشه جسمى سالم و روحى شاداب داشته باشید و بدانید همیشه پیشگیرى بهتر از درمان است .
1 - آغاز غذا با نام خدا
غذاى خود را با نام خدا آغاز کنید
امام على (علیه السلام ) فرمودند:
به هنگام غذا خوردن خداى را یاد کنید و از بیهوده گوئى اجتناب نمائید زیرا که طعام نعمت و رزقى از خداوند است و بر شماست که در آن خداى را یاد کرده و شکر گوئید.
2 - نمک قبل از غذا
ابتداى غذا، کمى نمک بخورید
حضرت على (علیه السلام ) فرمودند:
در شروع به غذا خوردن ، نمک بخورید، اگر مردم مى دانستند نمک چه خاصیتى دارد هر آینه به جاى داروهاى مجرب دیگر آن را انتخاب مى کردند.
3 - شروع با سرکه
خوب است غذا را با سرکه شروع کنید
محمد بن على گوید: مردى در خراسان خدمت امام رضا (علیه السلام ) بود. غذایى براى آن حضرت آوردند که با آن سرکه و نمک بود. آن حضرت آغاز غذا را با سرکه شروع کردند، آن مرد گفت : قربانت گردم ، شما به ماها امر کردید با نمک شروع کنیم ! آن حضرت فرمودند: این مثل آن است ، بدرستى که سرکه ذهن را قوى و عقل را زیاد مى کند.
4 - شستن دست ها
دست هایتان را قبل و بعد از غذا بشوئید
امام على (علیه السلام ) فرمودند:
شستن دست ها قبل از غذا، رزق را زیاد مى کند، لباس ها را از آلودگى حفظ مى نماید و چشم را تقویت مى کند.
5 - کم خوردن و سلامت
کمتر غذا بخورید تا کمتر بیمار شوید.
امام على (علیه السلام ) فرمودند:
خوراکت را کم کن تا بیمارى تو کم گردد.
6 - کم خوردن و سبک بودن
کمتر غذا بخورید تا سبکتر باشید
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
محبوبترین شما در پیشگاه خدا آنکس است که کم خوراکتر و سبکتر باشد.
7 - میانه روى در خوردن
در غذاخوردن میانه رو باشید
امام صادق (علیه السلام ) فرمودند:
هرگاه مردم در خوراک خود میانه رو باشند، بدن هایشان پایدار و محکم است .
8 - سبک خوردن
سعى کنید سبک و متعادل غذا بخورید
امام کاظم (علیه السلام ) فرمودند:
تدبیر غذایى و رژیم خوراکى این نیست که اصلا چیزى نخورى ولکن رژیم این است که چیزى بخورى اما سبک
9 - پرخورى و هوشیارى
از پرخورى بپرهیزید تا هوشیار بمانید
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
پرخورى موجب از بین رفتن و نابودى هوشیارى و زیرکى است .
از پرخورى بپرهیزید تا تندرست بمانید
امام على (علیه السلام ) فرمودند:
یا کمیل ! شکمت را از خوراک پر مکن ، براى آب هم جا بگذار و براى هوا هم قرار بده ، تا اشتها دارى دست از خوراک بردار، اگر این کارها را انجام دادى خوراک بر تو گوارا گردد، همانا تندرستى با کم خوردن و کم نوشیدن است .
10- اشتها به غذا
از خوردن غذایى که بدان اشتها ندارید، بپرهیزید
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
بر حذر باش از آنکه ، بخورى آنچه را اشتها ندارى که باعث حماقت و نادانى مى گردد.
11- سیر بودن دائمى
از همیشه سیر بودن بپرهیزید
امام على (علیه السلام ) فرمودند:
از همیشه سیر بودن و بسیار خوردن بپرهیزید که این کار بیمارى ها و رنج ها را بر مى انگیزاند.


ما چگونه مقایسه می‏کنیم؟

ارسال شده توسط محمدمهدی محمودی در 89/5/7 12:35 صبح

هیچ وقت هیچ چیز و هیچ کس را با هیچ چیز و هیچ کس دیگر مقایسه نکن که در عالم خلقت آن عزیز دو چیز با دوکس را مثل هم نیافریده است هرچیز و هرکس را برای منظوری خلق کرده است  اگر این پند بسیار عزیز را به گوش جانت درقلب روحت جایگزین کنی از بسیاری از مشکلات از جمله عصبانیت و پرخاش و خودخوری و افسردگی و ناامیدی و غرور و بلند پروازی و....در امان خواهی ماند، راحت و بدون هیچ غم و غصه ای و بانشاط هرچه تمامتر زندگی خواهی کرد. اگر یک وقت خواستی مقایسه کنی یادت باشد دونفر را از لحظه تولد تا مرگ و حیات پس از مرگ یعنی دوره کامل زندگی آنها را با هم مقایسه کن و نه دو زمان مساوی از زندگی دونفر لااقل اگر با دید دنیایی هم مقایسه میکنی اول تا اخر زندگی خودت را می‌توانی با اول تا آخر زندگی سرجمع مقایسه کنید و نه دو مقطع متفاوت از آن دو.اگر دارایی را مقایسه میکنی نگاه کن چه در دنیا دارد؟ چه در آخرت دارد؟ چه نزد خدا دارد؟اگر میخواهی فقط مقایسه دنیایی کنی لااقل دو نفر هم سن هم استعداد هم سواد هم کفو هم کیش هم قد و هم ...پیدا کنی بعد مقایسه کنی.
مقایسه های غلط :
زمان غم و غصه یا بیماری خود را با زمان شادی و نشاط و سلامت دیگران مقایسه میکنی و دلگیر می‌شوی وناسپاس. زمان فقر خود را با زمان غنای دیگران مقایسه می‌کنی و خودت را بدبخت می‌.نداری
ظواهر همسرت را با همسر دیگری مقایسه می‌کنی و ...

زندگیت را با دیگری مقایسه می‌کنی و افسرده می‌شوی
بیماریت را با دیگری مقایسه می‌کنی و ناامید می‌شوی
بچه هایت را با بچه های دیگران مقایسه می‌کنی و با سرزنش از موفقیت باز می‌داری
پدر و مادرت را با پدر و مادرهای دیگران مقایسه می‌کنی و بی‌ادب و کم‌احترام می‌شوی و در این مقایسه ها انصاف هم بخرج نمی‌دهی . نقاط ضعف زندگی خودت( پدر ،مادر ،همسر ،بچه ها درآمد و... ) را با نقاط قوت و مثبت دیگران مقایسه می‌کنی و مدتها درخود فرو می‌روی و غصه‌ها می‌خوری و... سرانجام رنجور و بیمار و افسرده می‌شوی، یا نقاط قوت زندگی خود را با ضعف‌های دیگران مقایسه می‌کنی و مغرور و ازخودراضی و... می‌شوی هیچ‌کس را داخل آدم حساب نمی‌کنی و از هرکس عیبی در می‌آوری و آن‌را بزرگ می‌کنی و سرانجام تنها و تافته جدا بافته از خلق خدا میشوی دوست‌هایت را یکی‌یکی از دست می‌دهی و... 


طعم واقعی زندگی

ارسال شده توسط محمدمهدی محمودی در 89/5/4 12:45 صبح

گروهی از فارغ التحصیلان پس از گذشت چند سال و تشکیل زندگی و رسیدن به موقعیت های خوب کاری و اجتماعی طبق قرار قبلی به دیدن یکی از اساتید مجرب دانشگاه خود رفتند. بحث جمعی آن ها خیلی زود به گله و شکایت از استرس های ناشی از کار و زندگی کشیده شد. استاد برای پذیرایی از میهمانان به آشپزخانه رفت و با یک قوری قهوه و تعدادی از انواع قهوه خوری های سرامیکی، پلاستیکی و کریستال که برخی ساده و برخی گران قیمت بودند بازگشت. سینی را روی میز گذاشت و از میهمانان خواست تا از خود پذیرایی کنند. پس از آنکه همه برای خود قهوه ریختند استاد گفت: اگر دقت کرده باشید حتما متوجه شده اید که همگی قهوه خوری های گران قیمت و زیبا را برداشته اید و آنها که ساده و ارزان قیمت بوده اند در سینی باقی مانده اند. البته این امر برای شما طبیعی و بدیهی است. سرچشمه همه مشکلات و استرس های شما هم همین است. شما فقط بهترین ها را برای خود می خواهید. قصد اصلی همه شما نوشیدن قهوه بود اما آگاهانه قهوه خوری های بهتر را انتخاب کردید و البته در این حین به آن چه دیگران برمی داشتند نیز توجه داشتید. به این ترتیب اگر زندگی قهوه باشد، شغل، پول، موقعیت اجتماعی و ... همان قهوه خوری های متعدد هستند. آنها فقط ابزاری برای حفظ و نگهداری زندگی اند، اما کیفیت زندگی در آنها فرق نخواهد داشت. گاهی، آن قدر حواس ما متوجه قهوه خوری هاست که اصلا طعم و مزه قهوه موجود در آن را نمی فهمیم. پس دوستان من، حواستان به فنجان ها پرت نشود...   به جای آن از نوشیدن قهوه خود لذت ببرید.


بالاخره معلوم شد مرغ اول به وجود اومده یا تخم مرغ.

ارسال شده توسط محمدمهدی محمودی در 89/4/28 12:41 صبح

            محققان انگلیسی پس از قرن ها کشمکش توانستند پاسخ سوال تاریخی اول مرغ وجود داشت یا تخم مرغ را پیداکنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، محققان دانشگاه های وارویک و شفیلد انگلیس سرانجام موفق شدند پاسخی برای سوال تاریخی ا ول مرغ یا تخم مرغ پیدا کنند. تحقیقات این دانشمندان ثابت می کند که در ابتدا مرغ وجود داشت و دلیل این ادعا وجود نوعی پروتئین موسوم به OVOCLEDIDIN-17 در تخم مرغ است که تنها در بدن مرغ وجود دارد. دکتر گالین فریمن محقق دانشگاه شفیلد درباره این کشف جدید گفت: از مدت ها قبل تصور بر این بود که در ابتدا تخم مرغ وجود داشت اما تحقیقات جدید در خصوص این پروتئین و نقش سازنده ان در شکل گیری تخم مرغ ثابت می کند که درابتدا مرغ وجود داشت. محققان انگلیسی در این تحقیق از یک ابر کامپیوتر به نام HECTOR استفاده کرده و مراحل شکل گیری و تکامل تخم مرغ را زیر ذره بین های دقیق ارزیابی کردند.گفتنی است، این تحقیق ثابت می کند که پروتئین OVOCLEDIDIN-17 که تنها در بدن مرغ وجود دارد سرعت رشد تخم مرغ را افزایش داده و باعث سفت و استخوانی شدن بدنه آن می شود.
(نقل از جهان نیوز)


هفت نکته برای موفقیت

ارسال شده توسط محمدمهدی محمودی در 89/4/15 2:35 عصر

1 ـ با برنامه ریزی دقیق ومنظم خودتان را برای ادامه تحصیلات تا درجه دکترا آماده نمایید چون تحصیلات تا دوره کارشناسی در عصر امروز و شرایط فعلی در کشور چندان فایده و کارایی ندارد اگر جوانان عزیز بتوانند تا سن چهل سالگی که سن کمال انسان است به اخذ درجه دکترا نائل شوند بهتر از این است که در کارشناسی بمانند و اگر دانشجوی پزشکی، داروسازی ودامپزشکی هستید  برای ادامه تحصیلات تخصصی خودتان را آماده سازید

2 ـ سعی کنید هر مطلب تئوری را که می‌آموزید هرچه زودتر با تجربه وعمل یا آزمایش آنرا بارور نمایید. تئوریهایی که با کارآموزی و کارورزی عینی وعملی همراه نباشند نه تنهاسودی نمی‌رسانند بلکه اگر با غرور و.... همراه شوند مزاحم و مانع رشد هم هستند 

3 ـ با برنامه ریزی سعی کنید معادل خارجی کلمات و مفاهیم اصلی دروس مرتبط با رشته تحصیلی خود را بتدریج و همراه با هر درس یاد بگیرید و همراه معادل فارسی مرتب تکرار کنید تا با زبان تخصصی رشته خود هم آشنا شوند زیرا امروز موفقیت بدون دانستن زبان تخصصی ممکن نیست. با برنامه بتدریج از لغات یادداشت شده فرهنگ لغت تخصصی شخصی بسازید تا بعدها بتوانند بعنوان مرجع خوبی از آن استفاده کنید

4 ـ سعی کنید همراه با پیشرفت در دروس، نرم افزار کامل و جامعی که بشود با آن مسائل و مباحث اصلی درس را رایانه ای تجزیه و تحلیل و شرح و بحث نمود و آنرا الکترونیکی ارائه داد بخوبی یاد بگیرید چون امروزه بدون دانش نرم‌افزاری مربوط به رشته درسی نمی‌توان دانشجوی موفقی بود. 

5 ـ با ورود به هر رشته تحصیلی سعی کنید برجسته ترین اساتید کتب و مجلات و نشریات و دانشگاهها، سازمانها ونخبه ترین فارغ‌التحصیلان و دانشجویان آن رشته را وکلیه مراکز و مدارک و منابع وکنفرانس‌ها وسمینارها و... چه در داخل و چه در خارج کشور مربوط به آن رشته را خوب بشناسید و به نحوی با آن ارتباط داشته باشید و از اخبار و اطلاعات آن آگاه و درجریان باشید.

6 ـ چون خلقت کار خالقی است که مبدأ و اصل علم است سعی کنید خالق هستی را بیشتر بشناسید و با این برترین استاد همه رشته‌های علمی رابطه بسیار صمیمانه‌ای داشته باشید ازهرچه نمیدانید بپرسید. بگذارید او بهترین مراجع و منابع علمی و بهترین روشها و... را به شما معرفی کند و استاد راهنمای حقیقی شما باشد. 

7 ـ برای اینکه بتوانید رابطه خوبی با این اول و اخر استاد هر علمی داشته باشید به کتابش و نامه ای که برای بندگانش فرستاده رجوع کنید و یک‌دور سریع بگردید کلمات ان الله یحب و ان الله لایحب یعنی آنچه را خدا دوست دارد و آنچه را دوست ندارد پیدا کنید و آنگاه سعی کنید آنچه را دوست دارد انجام دهید و آنچه را دوست ندارد انجام ندهید تا دوست او شوید و او قبول کند دوست و استاد و استاد راهنمایتان باشد. راه دیگر دوست‌شدن با دوستان اوست و یکی از بهترین دوستانش که تکرار اسمش هم نقش عجیبی در دوست شدن با آن دوست دارد چه رسد به دوستی با او، حضرت امام حسین علیه السلام است. نام کربلا و ذکر یا حسین خیلی‌ها را به درجه والایی رسانده است آنها که ره صد ساله را یک شبه پیموده‌اند بیشتر از این در وارد شده اند.

 


<      1   2   3   4